Regen - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Marrit Mouillé-Das - WaarBenJij.nu Regen - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Marrit Mouillé-Das - WaarBenJij.nu

Regen

Blijf op de hoogte en volg Marrit

12 Juli 2012 | Guinea, Conakry

Inmiddels is het regenseizoen echt begonnen, hoewel iedereen me hier vertelt dat dit pas begint op 15 augustus. En het is pas 2 juli! Het lijkt Nederland wel tijdens een zware herfstbui, maar dan met een iets andere temperatuur en iets minder palmbomen die zwiepen in de wind. In ieder geval heeft het woensdag en zaterdag onafgebroken geregend. Loodzwaar stortte de regen omlaag met dikke, vette druppels en een geluid van heet borrelend frituurvet. In de straat naast ons huis speelt een kleine jongen met takken als drumsticks op aluminiumdeksels in de hoop het geluid te overstemmen. De wegen in de stad zijn veranderd in snel stromende rivieren waarin auto’s ronddobberen op de golven en mensen door het hoge water waden met plastic zakken of wasteiltjes boven hun hoofd in de hoop op z’n minst hun haren droog te houden. Twee verkopers rennen met elk zo’n 20 verpakte paraplu’s rond, maar zijn zelf tot op hun huid doorweekt. Huizen die niet hoog genoeg gelegen zijn, stromen onder en de diepe riolen naast de straten zijn als woest kolkende stroomversnellingen waarop al het huis- en straatvuil van Conakry wordt meegevoerd. Uiteindelijk aangekomen bij ons huis, kan ik in onze tuin de traptreden die leiden naar het terras niet meer vinden en moet voorzichtig met mijn mango’s en ananassen en mijn rok opgetrokken tot boven m’n knieën door het water schuifelen richting terras.

Afgelopen zondag was het iets beter. Die ochtend begon eender als de dagen ervoor, met een heftige regenbui rond 6 uur ’s ochtends die plotseling om 10 uur ophield. Daarna bleef het redelijk goed en scheen de zon de rest van de dag om vervolgens ’s avonds weer over te gaan in gestaag en loodrecht omlaag vallende regen. Gelukkig zijn er nog steeds dagen dat de zon haast onafgebroken schijnt en alle vlinders en veelkleurige vogels de tuin bezetten met een levenslust en energie van een te lang opgesloten, maar nu eindelijk bevrijde jonge hond .

De lekkages zijn nog steeds niet opgelost en morgen gaan ze weer een ander deel van het dak vervangen. Inmiddels hebben we er in de badkamer een ‘tweede douche’ bij gekregen als het heftig regent. Het water is echter iets minder aangenaam dan een echte douche.
Vanmiddag gaf de generator het weer op na afgelopen donderdag zo ongeveer volledig te zijn vervangen. De afvoerslang van de waterslang naar de koeling was losgeschoten waarna de v-snaar het begeven had en de motor was vastgelopen. Reden hiervoor, zo vertelde de monteur me, was dat hij de buis niet had vastgezet, ‘vergeten aan te draaien, want het was donderdag veel te veel werk geweest’. Hmm. Gelukkig is de boel nu weer vervangen en de buis dit keer wel vastgedraaid. In ieder geval doet hij het weer. Zonder generator is toch niet echt comfortabel als je bedenkt dat er slechts 6 uur stroom per dag geleverd wordt op niet nader aangegeven tijdstippen. Het is geen ramp, maar toch. Je weet pas wat je mist als je het niet hebt!

• 07 Augustus 2012 - 19:07

Jérôme MOUILLE:

C'était quand on riait encore de la pluie mais depuis cela a changé...

• 07 Augustus 2012 - 19:18

Rene:

het echte leven, ik ben jaloers, al die luxe hier, je kunt overal van op aan en alles doet het gewoon.
    Ik wilde echter net gaan wielrennen, heb ik een lekke band verdorie.....
    leuk verhaal Marrit!

liefs, René

geef die lekkere fransoos een dikke pakkerd van mij

• 07 Augustus 2012 - 19:27

Rene:

cest le vie frai, je suis jalozien, tout de luxe ici, et tout marché normalement
    je juste entrepene de tour de francen, mais merde..... un platte
    J'amuse le rapport Marrit!

amours René

donne le delicieux francais une grande bisioux de moi

wat kan ik al goed Frans he

groet rene

• 07 Augustus 2012 - 20:08

Henk:

moet er niet aan denken, tot je knieën door het water waden. Mooi huis hebben jullie, daar zit je boven tenminste lekker droog. Hier in Kampen gaat alles zijn gangetje
    graag gelezen Marrit
    liefs Henk

• 07 Augustus 2012 - 21:26

Florine:

En wij in Nederland maar zeuren over onze regenbuitjes!!

Leuk om zo op de hoogte gehouden te worden.

Gr. Florine

• 07 Augustus 2012 - 22:21

Barbera:

ach ja, en wee............................